Trekking in Tana Toraja
Tijdens onze trekking in Tana Toraja rusten we uit bij een kraampje in een klein dorpje. Terwijl we genieten van een kopje koffie komt er een man bij ons zitten om een praatje te maken. Dit ben ik gewend in Indonesië, iedereen is altijd super vriendelijk en belangstellend. Tijdens het gesprek staat hij op en nodigt ons allemaal uit mee te gaan naar zijn huis om te kijken naar zijn overleden vader. Er is even wat aarzeling bij ons. " Is dat niet ongepast"? "Juist niet", verzekert onze gids, "Dit is hoe het hier gaat". Welkom bij de dodencultuur in Tana Toraja.
Op bezoek bij de overleden vader
De zoon gaat ons voor op een smalle trap naar de bovenste verdieping van zijn huis. Daar ligt zijn vader. Ergens had ik nog gedachte dat vader net zou zijn overleden, maar nee, vader is al drie jaar dood. Gewikkeld in doeken zie ik een silhouet liggen in de half donkere kamer. Ik durf niet heel goed te kijken en besluit weer naar beneden te gaan. Het ongemak is geheel aan mijn kant, de zoon staat enthousiast honderd uit te vertellen naast zijn vader.
Elke dag eten en een sigaret
Elke avond wordt er eten voor hem bereid en ook zijn sigaret mag niet ontbreken. Voor mij voelt dit vreemd, ik kan me niet voorstellen dat wij een overledene een brandende sigaret tussen de lippen steken. Maar mooi is het ook. Er wordt niets weggestopt van de dood en je ziet en voelt de liefde en de saamhorigheid tussen de gezinsleden.
Goed zorgen voor de overledene
De doden staan hier midden in het leven. Ze worden gekoesterd en verzorgd, want als iemand overlijdt kan het nog jaren duren voordat er genoeg geld bijeen is gebracht om een begrafenis te betalen. Tot die tijd blijft de overledene gebalsemd en opgebaard en is onderdeel van het dagelijks leven.
Tongkonan, traditionele huizen in Tana Toraja
We lopen verder door de open velden en langs de traditionele huizen, de Tongkonan. Rijen horens van koeien en andere versierselen en scherpe puntige daken in de vorm van een omgekeerde boot. De huizen weerspiegelen de culturele en sociale status van de familie die er woont.
Bijwonen van een begrafenis in Tana Toraja
Met onze groep bezoeken we de volgende dag een begrafenis, wederom een zeer indrukwekkende ervaring. Ook hier bekruipt me weer hetzelfde gevoel, onze aanwezigheid hier, is dat niet ongepast? Hier rondlopen voelt toch een beetje als pottenkijken. Maar nee, het is alweer mijn eigen ongemak.
Hoe meer zielen hoe meer vreugd
Voor de begrafenis geldt; hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Sterker nog. hoe meer mensen er aanwezig zijn, hoe meer aanzien de familie heeft. De meeste begrafenissen vinden plaats in juli en augustus. De beste periode om de hele familie bij elkaar te krijgen en bovendien de tijd om de rijst te oogsten.
Muziek, dans en geslachte dieren
De begrafenis duurt vaak wel meer dan een week en is een groots gebeuren, kosten nog moeite worden gespaard om de overledene te begeleiden naar het hiernamaals. Er is muziek, er wordt gedanst en gezongen en er worden dieren geslacht. Daar moet je wel tegen kunnen. De buffels hadden we een paar daarvoor zien staan op de markt in Rantepao evenals de varkens die vastgebonden lagen op een soort stellage van bamboe. Nu liggen ze hier, in stukken.
Cadeaus voor de overledene
Alle aanwezigen zijn prachtig aangekleed en iedereen neemt cadeaus mee voor de overledene. Onze gids biedt namens de groep een paar sloffen sigaretten aan, bedoeld voor de levenden en de overledenen zoveel weet ik inmiddels.
Tau Tau poppen
De overledenen worden later begraven in de rotsen, omgeven door houten poppen die waken over hun ziel. De houten poppen heten Tau Tau.
Pop lijkt op de overledene
In de Toraja-cultuur vertegenwoordigt de pop de persoon die is overleden en ervoor zorgt dat de naam en daden van de persoon nog lang in het geheugen van de nakomelingen blijven. De pop moet zoveel mogelijk lijken op de overledene. Het is onderdeel van een unieke bijzondere cultuur.
Verbinding tussen de overledenen en de levenden
Het verbindt ook de gemeenschappen van de overledenen met de levenden. Het woord "tau" betekent "man" en "tau tau" betekent "mannen" of "standbeeld". Ze worden verondersteld te zijn ontstaan in de 19e eeuw en worden meestal gemaakt om de status en rijkdom van de overledene weer te geven.
Overleden baby's in een boom
Overleden baby’s krijgen hun laatste rustplaats in een boom. De boom leeft en de baby’s leven verder in de boom. Het witte sap van de boom wordt gezien als melk voor de baby. De baby kan deze melk drinken en de ziel van de baby groeit verder in de boom richting de hemel. Een troostrijke gedachte als er zoiets vreselijks gebeurd.
Lees meer over Sulawesi
Tags
Indonesië, rituelen, rouwen, voorouderverering
Ik heb eens een crematie op Bali meegemaakt. Het is zoals je zegt, je wordt niet gezien als pottenkijker maar bent van harte welkom. Zeer indrukwekkend!
Ja echt! Zo’n bijzondere cultuur. De dood staat middenin het leven. Daar hebben ze geen Sire spotjes nodig om te praten over de dood.
Wat een fijn artikel voor iemand (mijzelf dus) die zo geinteresserd is in de dood in andere culturen omdat ik vanuit mijn werk altijd met de dood te maken heb.
Dank je wel voor zoveel informatie want dat kom ik bijna niet tegen.
Ik ben net terug van een reis naar Indonesië . en voel mij super rijk met de momenten dat ik de dood in India, Nepal en Indonesië ect. mocht meemaken.
Eerst heb ik mij nu voorgenomen " dia de muertos in Mexico " mee te willen maken.
Maar nu ik jou artikel lees ….staat Sulawesi ook op mijn wensenlijstje.
Dank je wel.
Goed te horen Monique. Sulawesi is sowieso een echte aanrader, prachtig eiland!